در مدار ترمز خودروهای سنگین، هوای فشرده مورد نیاز سیستم توسط کمپرسور تولید می‌شود، لیکن پیش از ذخیره سازی و مصرف می‌بایست پالایش، رطوبت گیری و از لحاظ میزان فشار بر اساس طراحی مدار ترمز خودرو در محدوده معینی تنظیم شود، چرا که کاهش و یا افزایش بیش از حد فشار باد، عملکرد صحیح سیستم ترمز را دچار اختلال می‌کند. ساعت باد وظیفه کنترل و تنظیم فشار باد سیستم ترمز را بر عهده دارد. این سوپاپ که در ورودی مدار باد خودرو قرار دارد از طریق مکانیزم تعادلی فنر تنظیم، میزان فشار وارده به مدار را در محدوده معینی نگه می‌دارد. بدین ترتیب که با رسیدن فشار باد به حد بالای تعریف شده، ضمن قطع مسیر ورود باد به مدار، فرمان بی باری (کارکرد بدون فشارسازی) را به کمپرسور می‌دهد. با این کار ضمن محافظت مدار باد خودرو از اعمال فشار بالاتر از محدوده طراحی، به کمپرسور فرصت سرد شدن داده می‌شود. با مصرف هوای فشرده و کاهش فشار باد و رسیدن آن به حد پایین عملکرد ساعت باد، این سوپاپ ضمن اعمال فرمان عملکرد به کمپرسور، مسیر عبور باد به مدار را مجدداً باز می‌کند. در سیستم های جدید ترمز بادی، این سوپاپ به عنوان یکی از اجزای مجموعه خشک کن روی پوسته اصلی خشک کن تعبیه شده است و بدین ترتیب فرایند کامل آماده سازی هوای فشرده به صورت همزمان توسط مجموعه خشک کن کامل صورت می‌گیرد. ساعت های باد Elite در رنج های فشار متنوع با کیفیت ساخت و دقت عملکرد بالا برای انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین عرضه شده است.
keyboard_arrow_up