بوستر ترمز

Brake Chamber/Spring Brake Actuator

  

بوستر ترمز که در بازار به نام دبه ترمز و فشفشه ترمز هم معروف است، به تعبیری اصلی ‌ترین بخش سیستم ترمز بادی خودرو های سنگین است، زیرا اعمال نیروی ترمز را از طریق تبدیل فشار باد به نیروی مکانیکی به عهده دارد.

عملکرد کلی بوستر ترمز چنین است که فرمان ترمز توسط راننده صادر شده و پس از تبدیل به فشار پنوماتیکی و کنترل و هدایت در مدار ترمز، در کسری از ثانیه توسط بوسترهای ترمز دوباره به نیروی مکانیکی تبدیل و همزمان چندین برابر تقویت شده و به چرخ های خودرو منتقل می ‌شود.

در خودرو های سنگین از بوسترها برای هر دو منظور ترمز عادی یا سرویس (کاهش سرعت خودرو) و ترمز پارک (توقف دائمی) استفاده می ‌شود. انواعی از بوستر که فقط برای ترمز سرویس به کار می ‌روند و یک محفظه تغذیه باد دارند به نام “بوستر تک و انواعی از بوستر ترمز که دو محفظه تغذیه باد داشته و قابلیت عملکرد در هر دو حالت ترمز سرویس و پارک را دارند، به “بوستر دوبلمعروف هستند.

شناخت و انتخاب درست بوستر های ترمز نقشی تعیین کننده در ایمنی راننده و سرنشینان و عملکرد مطلوب سیستم ترمز خودرو دارد.

برند Elite با تمرکز بر کیفیت ساخت، تست ‌های دقیق و پشتیبانی تخصصی، مجموعه ‌ای کامل از بوستر های تک و دوبل را برای کامیون‌ ها، کشنده‌ ها و تریلر ها عرضه می‌کند.

انواع بوستر ترمز

بر اساس نوع عملکرد بوستر:

  • بوستر تک (Brake Chamber): یک محفظه سرویس؛ مناسب ترمز گیری عادی
  • بوستر دوبل (Spring Brake Actuator): محفظه سرویس + محفظه فنر پارک / اضطراری در یک مجموعه

بر اساس نوع سیستم ترمز:

  • بوستر ترمز دیسکی (D): مخصوص استفاده در سیستم های ترمز دیسکی
  • بوستر ترمز کاسه‌ ای: مخصوص استفاده در سیستم های ترمز کاسه ای

نکته: با توجه به عملکرد و نوع سیستم ترمز، انواع بوسترهای تک و دوبل در دو تیپ مختلف دیسکی و کاسه ای عرضه می‌گردند.

اجزای اصلی بوستر ترمز
  • محفظه (Chamber): بدنه اصلی بوستر است که قطعات داخلی را در بر می‌گیرد.
  • دیافراگم (Diaphragm): صفحه لاستیکی مقاوم که با فشار باد جا به جا شده و میله اهرم را به جلو می‌راند.
  • میله اهرم (Push Rod): نیروی تولیدی را به مکانیزم ترمز منتقل می‌کند.
  • فنر قوی (در بوسترهای دوبل): نیروی مورد نیاز برای ترمز پارک / اضطراری را تأمین می‌کند.
پارامتر های اصلی انتخاب بوستر

اصلی ترین فاکتور انتخاب بوستر، نوع عملکرد مورد انتظار بوستر و سیستم ترمز خودرو است که تعیین می‌کند که بوستر تک یا دوبل و از نوع کاسه ای یا دیسکی باشد. علاوه بر این در انتخاب بوستر به فاکتور های دیگری نیز باید توجه داشت، از جمله:

  • سایز بوستر (…Type 16/20/24/30): بر حسب نیروی ترمزی مورد نیاز خودرو محاسبه می‌شود.
  • کورس عملکرد بوستر: به طراحی و مکانیزم انتقال نیروی ترمزی خودرو بستگی دارد.
  • طول میله اهرم: بسته به نوع طراحی محور و موقعیت قرار گیری بوستر
  • زاویه بست دور و موقعیت پورت ‌های بوستر: بسته به نوع طراحی محور و موقعیت نصب بوستر
ویژگی‌ های اختصاصی بوسترهای Elite
  • تست عملکرد و دوام در شرایط واقعی جاده
  • کیفیت ساخت و متریال ممتاز در دیافراگم و فنر برای دوام و ایمنی بالا
  • پشتیبانی فنی و ضمانت معتبر Elite برای اطمینان در بهره ‌برداری
  • سازگاری دقیق ابعادی و اتصالات با پلتفرم ‌های رایج اروپایی و آسیایی
کاربرد و سازگاری

بوسترهای Elite طیف وسیعی از خودرو های سنگین را پوشش می ‌دهند؛ از جمله :

  • کامیون و کشنده‌ های اروپایی: Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Renault
  • کامیون ‌های آسیایی: Dongfeng ,Howo ,FOTON
  • تریلرها و محورهای BPW و SAF
keyboard_arrow_up