بوستر تک
Brake Chamber
بوسترها آخرین قطعه در مدار ترمز بادی خودروهای سنگین هستند که وظیفه تبدیل فشار باد به نیروی مکانیکی و اعمال نیروی ترمزی به چرخ های خودرو را بر عهده دارند. پر واضح است که عملکرد مناسب و صحیح بوسترها در حفظ ایمنی و کنترل بهینه خودرو نقش بسیار مهمی دارد.
بوسترها بسته به مشخصه های طراحی و عملکردی مورد نیاز، قابلیت اعمال نیروی ترمزی را در دو حالت حرکت (ترمز سرویس) و یا توقف خودرو (ترمز پارک) دارند. بوسترهای با قابلیت دوگانه، مجهز به دو محفظه مجزا برای اعمال نیروهای لازم برای ترمز سرویس و پارک هستند. به همین دلیل این بوسترها در بازار تحت نام بوسترهای دوبل شناخته می شوند.
بوستر تک به طور کلی به انواعی از بوستر گفته می شود که دارای یک محفظه ورود باد بوده و تنها قابلیت ترمز سرویس را دارند. لازم به توضیح است که منظور از ترمز سرویس، همان ترمز اصلی خودرو است که با فشار پا روی پدال ترمز خودرو اعمال می شود.
اجزای اصلی بوستر تک :
مهم ترین اجزای تشکیل دهنده بوستر تک عبارتند از :
- محفظه بوستر: محفظه ای فلزی یا همان بدنه بوستر است که سایر قطعات بوستر را در خود جای داده است.
- دیافراگم: قطعه ای بشقابی شکل و لاستیکی است که نیروی ناشی از فشار باد را به میله اهرم منتقل می کند.
- میله اهرم: میله ای فولادی و اغلب مجهز به دو شاخه اتصال است که بر اثر نیروی حاصل از فشار باد ورودی به بوستر، جابجا شده و نیروی ترمزی را از طریق جغجغه و میله ترمز به کفشک ترمز اعمال می کند.
- فنر برگشت: فنری فلزی و اغلب مخروطی شکل است که به محض حذف فرمان ترمز و تخلیه باد از محفظه بوستر، میله اهرم را به موقعیت خود بر می گرداند.
عملکرد بوستر تک Elite چگونه است؟
همانطور که گفته شد، بوستر تک با تبدیل انرژی هوای فشرده به نیروی مکانیکی، فرآیند ترمزگیری را انجام می دهد. عملکرد این قطعه در چند مرحله انجام می شود :
- ورود هوای فشرده: با فشار پدال ترمز توسط راننده، هوای فشرده وارد محفظه بوستر می شود.
- حرکت دیافراگم: هوای فشرده وارد شده به محفظه بوستر، دیافراگم لاستیکی بوستر را به جلو می راند و باعث حرکت میله اهرم می شود.
- اعمال فشار به سیستم ترمز: این نیروی مکانیکی در سیستم ترمز کفشکی از طریق جغجغه و میل ترمز به کفشک ترمز منتقل شده و خودرو را متوقف می کند. در سیستم ترمز دیسکی، نیروی میله اهرم مستقیماً روی مجموعه کالیپر اعمال می شود و لنت های ترمز را به دیسک ترمز می فشارد.
- آزاد شدن ترمز: با رها کردن پدال، هوای داخل بوستر سریعاً تخلیه شده و فنر برگشت، میله اهرم را به حالت اولیه خود باز می گرداند، در نتیجه ترمز آزاد می شود.
این فرآیند دقیق، تضمین میکند که ترمزگیری در کوتاه ترین زمان و با حداکثر قدرت توقف انجام شود.
انواع بوستر تک :
بوسترهای تک از نظر نوع طراحی، قدرت عملکرد، نوع سیستم ترمز و همچنین طول و کورس حرکت میله اهرم در انواع متنوعی تولید و عرضه می شوند.
انواع پر مصرف بوسترهای تک در سایز های 16 ، 20 ، 24 و 30 و در دو نوع دیسکی و کاسه ای هستند.
منظور از سایز بوستر چیست؟
همانگونه که اشاره شد، قدرت بوستر یا همان نیروی ترمزی بوستر بر اساس سایز بوستر تعریف می شود. بدیهی است که با افزایش سایز یا همان قطر محفظه بوستر، حجم هوای فشرده مصرفی و قدرت بوستر افزایش می یابد.
اما سؤال اینجاست که وقتی مثلاً می گوییم بوستر تک 16 ، منظور چیست؟
همانطور که اشاره شد، عدد سایز بوستر نشانه ای از میزان قدرت بوستر است ولی اینکه این عدد چه چیزی را نشان می دهد شاید برایتان جای سؤال باشد. خوب است بدانیم که مقدار نیروی خروجی بوستر (نیروی فشاری میله اهرم) حاصل ضرب مقدار فشار باد ورودی به بوستر در مساحت دیافراگم بوستر است. با توجه به اینکه فشار مدار باد خودرو مقدار معینی (حداکثر 8 بار) است، برای اعمال نیروی مورد نیاز ترمز، مساحت دیافراگم بوستر تعیین کننده خواهد بود. اینجاست که به عدد سایز بوستر می رسیم. سایز بوستر تک، مساحت سطح مقطع مؤثر دیافراگم بوستر بر اساس اینچ مربع است. در واقع وقتی می گوییم بوستر تک 16 منظورمان این است که مساحت سطح مقطع مؤثر (اعمال کننده فشار) دیافراگم این بوستر 16 اینچ مربع است.
ویژگی ها و مزایای بوستر تک Elite :
عملکرد ترمزی مطلوب: عملکرد سریع و دقیق برای افزایش ایمنی در جاده های شهری و بین شهری
ساختار مقاوم و با دوام: تولید شده از آلیاژ های مستحکم با پوشش ضد خوردگی و مجهز به دیافراگم بسیار منعطف و با دوام
سازگاری با انواع خودروهای سنگین: مناسب برای انواع کامیون ها، تریلی ها، اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه تجاری
ایمنی در شرایط اضطراری: کاهش فاصله ترمزگیری و افزایش کنترل راننده
نصب و نگهداری آسان: طراحی استاندارد برای سهولت در تعویض و کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
گارانتی و پشتیبانی واقعی: بوسترهای Elite مانند سایر محصولات این شرکت ضمن داشتن گارانتی، از پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش کامل برخوردارند.
چرا بوستر تک Elite ؟
- استاندارد های بین المللی: تولید شده مطابق با بالاترین استاندارد های جهانی برای عملکرد مطمئن و طول عمر بالا
- تست شده در شرایط سخت: بوسترهای Elite تحت آزمایش های کنترل کیفیت سختگیرانه قرار گرفته اند تا در شرایط دشوار جاده ای بهترین عملکرد را داشته باشند.







