بوستر دوبل

Spring Brake Actuator

 

یکی از مهم ‌ترین اجزای سیستم ترمز بادی در خودروهای سنگین بوستر دوبل است. این قطعه ترکیبی از عملکرد ترمز سرویس (Service Brake) و ترمز پارک (Parking Brake) را در یک واحد ارائه می ‌دهد و باعث افزایش ایمنی و کنترل خودرو در شرایط مختلف جاده ‌ای می ‌شود.

بوسترهای دوبل Elite با طراحی مهندسی‌ شده و بهره‌ گیری از به ‌روز ترین فناوری ‌های صنعت خودرو، عملکردی فوق‌ العاده دقیق و قدرتمند را در سیستم ترمز بادی ارائه می‌ دهند.

عملکرد بوستر دوبل Elite چگونه است؟

بوسترهای دوبل از دو بخش اصلی تشکیل شده‌ اند :

  • محفظه سرویس : این بخش مانند بوستر تک عمل می‌ کند و وظیفه ی ایجاد نیروی ترمز در هنگام فشردن پدال ترمز را بر عهده دارد. وقتی هوای فشرده وارد این قسمت می ‌شود، دیافراگم داخلی حرکت کرده و نیروی مکانیکی لازم برای توقف خودرو را از طریق میله اهرم به مکانیزم ترمز اعمال می ‌کند.
  • محفظه پارک : این بخش شامل یک فنر قدرتمند است که با تخلیه یا کاهش فشار باد محفظه پارک، به‌طور خودکار نیروی لازم برای توقف خودرو را اعمال می‌ کند. این قابلیت مخصوصاً در مواقع اضطراری یا هنگام خاموش بودن خودرو برای توقف ایمن وسیله نقلیه بسیار ضروری است.
نحوه عملکرد بوستر دوبل :
  • ترمز سرویس : بوستر دوبل یک محفظه برای عملکرد سیستم ترمز سرویس دارد که شامل دیافراگم لاستیکی، میله اهرم (میله فشار بوستر) و فنر برگشت است. با فشردن پدال ترمز، هوای فشرده به داخل بخش سرویس بوستر دوبل وارد می‌ شود. فشار باد روی سطح دیافراگم نیروی قوی ترمز را ایجاد می‌ کند و آنرا حرکت می‌ دهد. جابجایی دیافراگم، مجموعه میله اهرم را به جلو می‌ راند و مکانیزم ترمز بسته به نوع آن (دیسکی یا کاسه ای) فعال می‌ شود. به محض اینکه راننده پدال ترمز را رها می‌ کند، باد از محفظه ترمز سرویس تخلیه شده و فنر برگشت، مجموعه میله اهرم و دیافراگم را به موقعیت ابتدایی بر می‌ گرداند و چرخ ها آزاد می‌ شود.
  • ترمز پارک : برای فعال کردن مکانیزم ترمز پارک خودروهای سنگین، از نیروی فنر قوی استفاده می‌ شود. این فنر همراه با پیستون نگهدارنده خود در محفظه پارک بوستر دوبل قرار دارد که شبیه یک استوانه یا قابلمه گود است. هنگامی که خودرو خاموش بوده و یا ترمز دستی فعال است، نیروی فنر قوی، مجموعه میله اهرم بوستر را با قدرت به جلو می‌ راند و مکانیزم ترمز را فعال نگه ‌می‌ دارد. هنگامی که خودرو روشن می‌ شود و فشار باد خودرو به مقدار مجاز برای حرکت (بیش از 6 بار) می‌ رسد، با فرمان ترمز دستی، باد به محفظه ترمز پارک وارد شده و فشار وارده مجموعه پیستون و فنر قوی را به عقب می‌ راند و در واقع فنر قوی را جمع می‌کند. به این ترتیب مجموعه میله اهرم به موقعیت ابتدایی خود بر می‌ گردد و ترمز آزاد می‌ شود. به این ترتیب در تمام مدت حرکت خودرو، محفظه پارک بوستر دوبل تحت فشار باد است.
  • ترمز اضطراری : در صورتی که به هر دلیل، فشار داخل محفظه پارک بوستر دوبل از مقدار معینی کمتر شود، فنر قوی باز شده و ترمز خودرو بدون فرمان راننده فعال می‌ شود. این حالت عملکرد ترمز اضطراری بوستر دوبل است.

چنین شرایطی که ممکن است ناشی از اختلال در سیستم تأمین هوای فشرده (خرابی کمپرسور، گرفتگی مسیر باد) یا مصرف بیش از حد باد (ترمزگیری مکرر، نشتی در سوپاپ ها، پارگی شیلنگ‌ های باد و …) باشد، بسیار خطرناک است و عملکرد ترمز اضطراری، همراه با هوشیاری و تسلط راننده می‌ تواند خودرو را به صورت ایمن متوقف نموده و از بروز حادثه جلوگیری نماید.

ویژگی‌ ها و مزایای بوسترهای دوبل Elite :

قدرت ترمز بالا: عملکرد سریع و مطمئن در هر شرایط جاده ‌ای

افزایش ایمنی در مواقع اضطراری: عملکرد خودکار ترمز پارک هنگام کاهش فشار هوا

ساختار مقاوم و با دوام: تولید شده از مواد با کیفیت با پوشش بسیار مقاوم به خوردگی

سازگاری با انواع خودروهای سنگین: مناسب برای کامیون ‌ها، تریلی ‌ها، اتوبوس‌ ها و سایر وسایل نقلیه تجاری

بهینه ‌سازی مصرف هوای فشرده: طراحی پیشرفته برای کاهش مصرف هوای فشرده و افزایش راندمان سیستم ترمز

نصب و نگهداری آسان: قابلیت نصب سریع و هزینه نگهداری پایین

چرا بوستر دوبل Elite ؟
  • مطابق با استاندارد های بین‌ المللی برای ایمنی و کارایی حداکثری
  • تست ‌شده در شرایط سخت جاده‌ ای برای عملکرد مطمئن در تمامی شرایط آب و هوایی
  • طراحی دقیق برای کاهش استهلاک و افزایش طول عمر
  • انتخاب حرفه‌ ای ‌ها در صنعت حمل ‌و نقل و ناوگان‌ های تجاری

بوستر دوبل Elite با عملکرد قوی، طراحی مقاوم و استاندارد های جهانی، یکی از بهترین انتخاب‌ ها برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد سیستم ترمز بادی خودروهای تجاری است. اگر به دنبال اطمینان و دوام در سیستم ترمز بادی هستید، Elite انتخابی مطمئن برای ناوگان حمل ‌و نقل شما خواهد بود!

keyboard_arrow_up