سیستمهای ترمز پنوماتیکی برای وسایل نقلیه سنگین مانند کامیونها و اتوبوسها و همچنین ماشینآلات ساختمانی و کشاورزی ضروری هستند. برخلاف وسایل نقلیه سبک که از نیروی هیدرولیک استفاده میکنند، سیستمهای ترمز پنوماتیکی از هوای فشرده برای تضمین نیروی ترمز قابل اعتماد و قدرتمند استفاده میکنند. در این مقاله به بررسی عملکرد ترمز بادی (Pneumatic) و خشک کن هوا (Air Dryer) میپردازیم.

نحوه عملکرد سیستم ترمز پنوماتیکی
عملکرد سیستم ترمز بادی پیچیده است و شامل چندین جزء کلیدی است که برای اطمینان از کاهش سرعت مؤثر خودرو با هم کار میکنند. در اینجا توضیح با جزئیات ارائه شده است:
- کمپرسور هوا:کمپرسور که توسط موتور به حرکت در میآید، هوا را از جو میگیرد و آن را فشرده میکند و فشار آن را قبل از ارسال به سیستم افزایش میدهد.
- خشککن:هوای فشرده سپس از یک خشککن که حاوی دانههای خشککننده (سیلیکاژل) است عبور میکند تا رطوبت را جذب کند و از خوردگی یا حتی یخزدگی سیستم جلوگیری کند. بسته به مدل، همین فیلتر میتواند روغن و آلایندههای جامد را نیز به دام بیندازد.
- سوپاپ یکطرفه:این وسیله از بازگشت هوای فشرده به داخل کمپرسور جلوگیری میکند.
- مخزن هوا:تا زمانی که پدال ترمز فشرده نشده باشد، هوای فشرده در مخزنی ذخیره میشود که فشار آن تنظیم میشود. اگر فشار بیش از حد بالا برود، یک تنظیمکننده، هوای اضافی را برای جلوگیری از آسیب آزاد میکند. این تنظیمکننده فشار ثابت را تضمین میکند و عملکرد صحیح ترمزها را تضمین میکند.
- پدال ترمز:وقتی پدال ترمز فشرده میشود، یک سوپاپ باز میشود و هوای فشرده را به محفظههای ترمز در محورهای جلو و عقب خودرو آزاد میکند. بسته به فشار وارد شده به پدال، هوای فشرده کم یا زیادی آزاد میشود.
- سیلندر ترمز:تحت تأثیر فشار، هوای فشرده مکانیزم ترمز را فعال میکند. هنگامی که راننده پدال ترمز را رها میکند، هوای مورد استفاده از طریق دریچههای اگزوز به جو آزاد میشود.

اهمیت فیلتر کردن هوای فشرده
کمپرسور هوایی را که به طور طبیعی حاوی رطوبت است، به داخل میکشد که هنگام فشرده شدن متراکم میشود و به طور بالقوه باعث خوردگی یا انجماد سیستم میشود. روغن موجود در مدار نیز میتواند با این بخار آب مخلوط شود و مادهای چسبناک ایجاد کند که بر سوپاپها تأثیر میگذارد، واکنش ترمز را کند میکند و باعث سایش زودرس لنتهای ترمز میشود.
سیستمهای ترمز پنوماتیک برای عملکرد صحیح به مقدار زیادی هوای فشرده تمیز و خشک در دقیقه نیاز دارند. بنابراین نصب خشککن هوا برای حفظ هوای پاکشده در سیستم ضروری است و ایمنی و کارایی ترمز شما را تضمین میکند.
نحوه کار خشک کن هوا
خشک کن هوا – Air Dryer حاوی گرانولهای ژل سیلیکا (سیلیکاژل) است، مادهای خشککننده که قادر به جذب بخار آب است.
برخی از خشککنها همچنین دارای یک ماده منعقدکننده برای حفظ روغن و ذرات جامد هستند.
تعویض خشک کن هوا
با گذشت زمان، عناصر فیلتر خشککننده اشباع میشوند و اثربخشی خود را از دست میدهند و نیاز به تعویض منظم دارند. تعداد دفعات تعویض به توصیههای سازنده و شرایط کارکرد خودرو بستگی دارد.
نشانههای متعددی وجود دارد که نشان میدهد نیاز به تعویض وجود دارد. مقدار بیش از حد آب در شیر تخلیه، به این معنی که ماده خشککننده اشباع شده است، یا شیر تخلیه در حالت باز گیر کرده و باعث کند شدن افزایش فشار در سیستم میشود. بازرسی بصری ممکن است کارتریجهای آسیبدیده یا شلنگهای پیچخورده را نشان دهد که نشاندهنده نیاز به تعویض است. بنابراین برای جلوگیری از خرابیهای پرهزینه و اطمینان از عملکرد ایمن، پیروی از شیوههای نگهداری توصیهشده توسط سازندگان، استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و انجام بازرسیهای منظم بسیار مهم است.

خشک کن هوا (Air Dryer) برای تمام نیازهای شما
ELITEطیفی از خشککنهای هوا را ارائه میدهد که برای انواع وسایل نقلیه و تجهیزات مناسب هستند. چه برای کامیونها، اتوبوسها، ماشینآلات ساختمانی یا کشاورزی، راهحلهای ما هوای فشرده تمیز و خشک را تضمین میکنند و عملکرد بهینه و افزایش ایمنی را برای سیستمهای ترمز بادی شما تضمین میکنند.
شما میتوانید انواعی از سوپاپ خشک کن های Elite را از لینک زیر مشاهده نمایید:

